Geluidsactieplannen 2025-2029 (met SERV)
Advies Klassiek milieubeleid
Samenvatting
- Adviesdatum
- 19 dec 2024
- Productnummer
- 2024-020
De Minaraad en de SERV brachten gezamenlijk een briefadvies uit over de ontwerp geluidsactieplannen 2025-2029. Deze actieplannen zijn gericht op belangrijke wegen, op belangrijke spoorwegen en op de luchthaven Brussel Nationaal. De Europese richtlijn omgevingslawaai verplicht alle lidstaten er immers toe om elke vijf jaar voor die drie bronnen geluidsbelastingkaarten en actieplannen op te maken. Momenteel vangt de vierde cyclus aan, die betrekking heeft op referentiejaar 2021.
Voor de belangrijke wegen blijft de geluidsblootstelling hoog, ondanks het feit dat het Vlaamse Gewest de voorbije jaren heel wat inspanningen geleverd heeft om het omgevingslawaai hiervan te beperken. Het is logisch dat ook in de volgende jaren prioriteit wordt geven aan de meest problematische knelpunten. Onderliggend blijft echter het gegeven dat het Vlaamse Gewest er niet in slaagt om de verkeersgroei te beheersen, terwijl dit net een belangrijke maatregel zou vormen voor het behalen van de doelstellingen van het geluidsactieplan voor wegen - maar ook voor het Luchtbeleidsplan 2030. Er zijn weinig nieuwe elementen die wijzen op een trendbreuk voor gemotoriseerde voertuigen: het aantal gemotoriseerde voertuigen stijgt jaar na jaar alsook de afgelegde afstand.
Het vervangen van een wegdek door fluisterasfalt of het plaatsen van geluidsschermen zijn dure ingrepen. De Raden herhalen hun voorstel om een deel van de opbrengsten van de kilometerheffing in te zetten in mobiliteit en infrastructuur ter realisatie van de geluidsactieplannen. Bij hogere snelheden neemt het rolgeluid van banden toe en wordt het de belangrijkste geluidsbron. De Raden vragen om onderzoek en initiatieven om het gebruik van stillere, milieuverantwoorde banden te bevorderen.
Wat het actieplan Luchthaven Brussel-Nationaal betreft, wijzen de raden op het belang van de opmaak van een samenwerkingsakkoord tussen het federale niveau en de betrokken Gewesten, in functie van een langetermijnstrategie. De Raden vragen zich ten slotte af hoe het parallelle traject van het uitvoeren van de procedure van de ‘balanced approach’ kan gerijmd worden met het feit dat bepaalde acties al zijn opgenomen in de geluidsactieplannen.
Coördinator
: Naam | Francis Noyen |
---|---|
: Functie | adviseur (Industrieel milieu- en energiebeleid, luchtbeleid) |
: Organisatie | Minaraad |
: E-mailadres | francis.noyen@minaraad.be |
: Telefoon | 02 558 01 38 |
Co-auteur(s)
: Naam | Annick Lamote |
---|---|
: Functie | Attaché |
: Organisatie | SERV |
: E-mailadres | alamote@serv.be |
: Telefoon | 02 209 01 11 |